loader image

UFUR

Savršen film - izvor: Screenshot

Frejzerov savršen film

Savršen film – Pokeraši

Šta je savršen film? Ko određuje? Kritičar? Publika? Svako? Niko? Dobio si odgovor u pitanju. Pojedinac. Savršen film nije merilo budžeta, tehničkih detalja i izbora odeće. Sve je to bitno svakako. Ne možeš prikazati borbu u Drugom svetskom ratu dok ti vojnici nose sašivenu odeću iz vijetnamskog. Ali i to sve možeš smetnuti sa uma. Jer savršen film je osećaj koji se probudi dok ga posmatraš.

Ne razmišljaš ko je kako odglumio, kako je koja rečenica izgovorena. To je poput osećaja savršenog dana u koji si siguran, a ne možeš ga objasniti. Samo sve dobije smisao – muzika, tok radnje, dužina, uloge, režija, scenario, priča. Sve teče u harmoniji sa drugim i ti si deo tog savršenstva. Ti više ne postojiš. Ono si što gledaš. To je savršen film. I pošto je taj doživljaj toliko ličan, ono što ti budeš nazvao savršenim, gotovo uvek će biti protivno mišljenju drugih ljudi ili čak velike većine. Još ti je mutno? Frejzer će na svom primeru iznositi filmove koji su u njemu budili osećaj i reč: Savršeno.

Pokeraši (Rounders, 1998)

“Slušaj, ovako stoje stvari. Ako ne možeš da provališ ovcu u prvih pola sata za stolom…ti si ovca.” Ovako počinju Pokeraši pod režiserskom palicom Džona Dala. Met Dejmon kao Majkl MekDermot ti govori mudre reči dok iz svih skrivenih ćoškova svog doma vadi uštekanu kintu. Muzika ga prati savršeno. Kroz ceo film muzika u svojoj kombinaciji džez soul bluz klasičnog osećaja prati, ali bez tačnog žanra. Žanr je Njujork. Žanr je andergraund poker i životarenje od istog. Grajnduješ malo po malo i od toga živiš. Ali ako ti to postane navika, život ti postaje puko izdržavanje.

Tu Dejmon odlučuje da krene na veliko. Destinacija može biti samo jedna, kod Tedija KGB-a. Maestralno prikazan od strane Džona Malkoviča. To su retki filmovi u kojima ne možeš reći čija uloga te ja najviše pogodila. Jer kako se povuče Malkovič, pojavljuje se Džon Turturo kao mentor mladom Dejmonu. Cela uloga Turtura, tihi mudri saveti, sklapanje očiju kada razume šta mu se govori, već te uvlači. Pet minuta je prošlo a ti si duboko u toj zamagljenoj prostoriji. Kroz telo ti prolazi saznanje, da možeš izaći odatle ili sa novcem ili bez. A ako ostaneš dužan….možda ne izađeš uopšte.

Prilagođavanje publici

Džon Dal, režiser, svestan je da je poker u tom momentu i dalje andergraund kultura. Stoga Dejmonov lik Majk MekDermot kroz naraciju objašnjava igru u toku filma. Ali nije sama igra ono što te odvlači. Dejmon gubi na početku sve što je zarađivao godinama. Osećaš taj poraz u želucu. 30 000 dolara. Osećaš dok ga Turturo podiže i tera ga da diše. “Niko se ne seća svojih pobeda, ali svi pamte tačno trenutke kad su izgubili sve.”

Niko ne priča o tim momcima koji su izgubili sve i šta im se desilo. Ali oni voze kamion da bi otplatili školarinu na pravnom faksu. To se bar dešava Dejmonu. Preko pravnog fakulteta, i odnosa sa devojkom, (Grečen Mol) priča se širi. Ovo je pokeraška, njujorška, ljubavna priča. Ovo je neo noar. Muzika bespogovorno prati. Tu je ljubav koja ne može da izdrži gubitke. Tu je prijatelj koji te osmi put ispaljuje (Edvard Norton). Prisutna je i ekipa koja te juri da vratiš kintu koju je ortak dužan. Tu je profa (briljantni Martin Landau) koji razume tvoj osećaj za pokeraškim stolom. Tu nema osude. Ti si anderdog.

izvor: Screenshot
Crv, profa, Kaniš i KGB

Edvard Norton je već najavljeni ortak po imenu Crv koji izlazi iz ćuze. U srednjoj školi su uhvatili njega i MekDermota (Dejmon) u prevari. Odbio je da ocinkari glavnog lika. Zato ga Dejmon jedini čeka po izlasku iz ćuze. Imaš tog ortaka koji je tu ali i nije tu. Dobro poznata priča. Znaš šta se dešava. Uvlači te nazad u poker iz koga si jedva izašao. Malo po malo, gubiš devojku, fakultet, sve. Ali nalaziš sebe. I u par navrata profa ti pomaže savetima. Čak i kada otplaćuješ tuđ dug jer Džoi Kaniš (Turturo) neće da te isplaćuje više, profa je tu sa kintom. To sve glavnog lika vraća kod KGB-a. Uz pozajmljenu lovu, ili pobedi, vrati pare ili nećeš napustiti klub. Tu te ostavljam. Popuni rupe u sećanju ako voliš ovaj film, ili još bolje, pogledaj ga, prvi put ili iznova.

Zanimljivosti iza snimanja

Met Dejmon i Edvard Norton su se tih godina borili za razne uloge. Norton je dobio Američku istoriju iks i Iskonski strah, a Dejmon je dobio Reinmejkera i svoj film, Dobri Vil Hanting. Bilo je pitanje vremena kada će se povezati. A Dejmon je podelio zanimljivu priču sa snimanja. Dan kada je Džon Malkovič došao da snimi svoje scene, cela ekipa se okupila. Stigla je zvezda. Ali kada je počela scena, Malkovič je počeo izvitopereno da vrišti iskrivljeni ruski naglasak. Met Dejmon ga je gledao zbunjeno, dok su svi aplauridali. Izuzetno loša gluma Malkoviča se nastavila i Dejmon ju je jedini prepoznao. Svi ostali su i dalje aplaudirali. Malkovič mu se primakao i šapnuo: “Ja sam užasan glumac”. Iz ovoga je Dejmon shatio koliko je zeznuto stići do tog nivoa slave, kada više ne znaš da li iko iskreno ceni tvoj radi ili ti se samo ulizuje.

Autor

Real deal. S glavom na pločniku osluškuje ulicu. Govori bez dlake na jeziku. Pap-pap! Street smart. Udara u stilu je’n-dva, i ako spustiš gard padaš!