loader image

UFUR

Mobilni slot

Mobilni aparat – slot mašina

Mobilni telefoni pravi su mali slot aparati u rukama🎰

Mobilni telefoni su postali pravi porok.

Film Social Dilema naučio nas je da se jedino narkomani i korisnici aplikacija zovu – users.  Ali aplikacija nije droga – kocka je!🎲

Mlada industrija aplikacija od starta prepisuje od starije – kockarske. Obe imaju isti cilj: da nas što duže zadrže u stanju magnovenja dok se igramo – tzv. zoni.
Sve više se govori o zavisnosti od telefona. Takvo korisničko iskustvo (user experience – tzv. UX) nije slučajno. UX počiva na iskustvu slot gejminga.

👉 Evo 5 sličnosti…

Mobilna aplikacija – kockarska štela

1) Zone experience – Cilj je dovesti igrača u stanje polusvesti u kom nisu važne odluke koje donosi, nego ritam koji diktira igra.

U košarci se tako naziva momenat kada igrač ne promašuje više puta zaredom, kada mu sve “polazi za rukom”.

U kockanju je to besomučno tipkanje po tasteru – kod telefona skrolovanje.

Društvene mreže najveći su socijalni eksperiment ikad.

TrisTAN HARIS – ex inženjer gugla


2) Containment –  Cilj je zadržati igrača što duže u zoni.

Više vremena za slot mašinom, više para igrač potroši. 

Duže korišćenje aplikacije, više vremena za prodaju reklama koje korisnik vidi.

Kao što kazino dobija, a ne igrač – tako i kompanija zarađuje, a ne korisnik. Igrač plaća novcem – korisnik privatnim podacima.


3) Shrinking space –  CIlj je kreirati ambijent koji usisava pažnju: suziti vidik, isključiti alternative.

U prolazima kazina instaliraju se svetlosni signali poput onih na avionskoj pisti koji navode pilote. Kombinacije boja, šare na tepihu i smer pokretnih slova na ekranima… dizajnirani su da na podsvesnom nivou vode igrača dublje u lavirint kazina.

U aplikacijama je to beskrajni skrol prostor i grafički levak – bunar bez dna.

unsplash


4) CCCconvolution, cues, curvature
Cilj je navoditi igrača sve dublje u levak i limitirati opcije za izlaz.

U kazinima se namerno zabašuruju znakovi EXIT – nisu vidno i logično postavljeni kao znakovi koji vode u salu. 

Aplikacije komplikuju izlazne opcije. Probaj da izbrišeš profil sa Fejsbuka! Na poslednjem koraku, višestruke notifikacije vuku te za rukav kroz pitanja koja igraju na strah od gubitka (loss aversion) “da li ste sigurni da želite… ?”

U kazinima su mašine raspoređene tako da prilikom izlaska opet nabasavaš na mašine.🎰

Kad skroluješ po home page-u na androidu desno i dole Gugl te ne ostavlja na miru. Levo su Gugl vesti, dole Gugl pretraga, uprkos ikonama za obe aplikacije.

Baci tel iz ruke. Izađi napolje.


4) Idleness averrsion – Dosada je najveći neprijatelj gejminga kad igrača treba zadržati za mašinom. Ali najveći prijatelj kad ga treba privoleti.

Spineri uveravaju igrača da se “kolo sreće okreće”. Odbrojavanje između partija stvara neizvesnost i mami na još jednu ruku. 

Netfliks odbrojava posle svake epizode serije I prelazi na sledeću. TikTok automatski šalta klipove, You tube takođe…

unsplash


5) Haptic illusion – Iluziju posedovanja stvara dodirivanje aparata.

Svojatamo ono što pipamo, i teško ga se odričemo. U nama se budi bebeći instinkt. A poznato je da bebe mudro rasuđuju i donose prave odluke.👶

Prodavnice telefona baziraju se na toj psihologiji. Epl koncept je postao standard: Ispipaj – veži se – pa kupi.

Račun za mobilni – kockarski dug

UX dizajneri iskorišćavaju navedene principe da bi stvorili praktične i jednostavne alatke. To je dobra strana. Ali đavo uvek zna tajnu kako da se svidi…
Proveri preko app-a koliko si vremena danas proveo/la na telefonu?

👉 Da manje vremena provodiš s aplikacijama- provedi više vremena s UFURom.

99+1

Autor

UFURova nada. Imala je 3 meseca kad ju je UFUR jednog jutra našao ispred vrata. Devojčicu je usvojio, a ime joj je dao po piću zbog kog je zaglavio u koktel-baru. Piše o autsajderima jer je i sama bila odbačena. Vlasnica je dva bigla oka koji vole da se maze.